Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_σχολιάζοντας την επικαιρότητα πρέπει να σπάσεις την επικαιρότητα

Ο θάνατος από νευρική ανορεξία της Νανάς Καραγιάννη απασχόλησε την προηγούμενη εβδομάδα τα μμε. Με την ασφάλεια που μας παρέχει η χρονική απόσταση των λίγων ημερών που μεσολάβησαν -αφού η επικαιρότητα απαιτεί να στραφούν αλλού τα φώτα της ενημέρωσης κι ό,τι ειπώθηκε για την τραγική αυτή περίπτωση να ατονήσει περνώντας στο υποσυνείδητο υπόστρωμα της γνώσης και της συνείδησής μας για τον κόσμο- θα εκθέσω μερικές σκέψεις.

Ο τρόπος με τον οποίο το γεγονός παρουσιάστηκε στο εθνικό παλκοσένικο της τηλεόρασης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ήταν ο γνωστός τρόπος της χειραγώγησης της κοινής γνώμης , η οποία δεν στοχεύει πλέον στα γούστα (κομματικά, αισθητικά, καταναλωτικά) των ανθρώπων, αλλά στις ίδιες δομές των αξιών και φέρει τα εξής χαρακτηριστικά :
- φλύαρη επιφανειακότητα' αναμασά τα ίδια στερεότυπα μιας καθημερινής συζήτησης (το καημένο το κορίτσι, ύπουλη ασθένεια, καλό παιδί κλπ. ), επαναλαμβάνεται με ίδιες πάνω-κάτω λεκτικές εκφράσεις από όλους τους προσκεκλημένους ενός τηλεοπτικού πάνελ και συμβάλλει στην χειραγώγηση δίνοντας το πλαίσιο της κατανόησης -από που μέχρι που θα κινηθεί και με βάση ποιες κατηγορίες σκέψης- κάθε μελλοντική προσέγγιση από τον μέσο απλό άνθρωπο - ενημερωμένο τηλεθεατή. Αυτή η φλύαρη επιφανειακότητα δημιουργεί το βαλτοτόπι εκείνο που είναι απαραίτητο για την καθίζηση των πάντων στην αδιαφοροποίητη συνήθεια. Κι αυτή με την σειρά της συμβάλλει στην εμφάνιση και εξάπλωση ενός ανθρωπολογικού τύπου ικανού να συνηθίζει τα πάντα.
- καταιγιστική εικόνα' επειδή ο φλύαρος λόγος απευθύνεται κατά κανόνα σε ανάσκητους ακροατές, είναι απαραίτητο να συνοδεύεται από πλούσιο οπτικό υλικό. Έτσι στις εκπομπές που έτυχε να παρακολουθήσω, οι κάμερες ελάχιστα εμφάνιζαν  τους ομιλητές την ώρα που μιλούσαν. Για όσο χρόνο εξέθεταν τις απόψεις τους, καμιά δεκαριά φωτογραφίες (ήδη γνωστές τοις πάσι) της αποστεωμένης γυναίκας,    επαναλαμβάνονταν στις οθόνες  ξανά και ξανά, δίχως κανείς να δείχνει να ενοχλείται από την παρατεταμένη έκθεση του άρρωστου (και νεκρού πλέον) σώματος ή έστω να προβληματίζεται για την σκοπιμότητα της οπτικής νοσηρότητας. Αντιθέτως, κι αυτό είναι αλάνθαστο χαρακτηριστικό της χειραγώγησης, ελκυόταν μια αυξανόμενη ηδονή (ηδονή που προέρχεται από την θέα των άσχημων πραγμάτων). Αν και ανεξαιρέτως οι ομιλητές δήλωναν θλιμμένοι, φρόντιζαν ωστόσο να κρατούν αποστάσεις από τα "αρρωστημένα"  φαινόμενα του κόσμου του θεάματος και της showbiz, καταδικάζοντας τις διαταραχές διατροφής (και τον πάσχοντα) και εμφανίζοντας έτσι τους εαυτούς τους ως  υγιείς και ορθώς σκεπτόμενους. Στη συνείδηση του μέσου τηλεθεατή όλοι αυτοί οι αναλυτές , παρουσιαστές και λοιποί παρδαλοί και τυχαίοι, καταλαμβάνουν την θέση του εθνικού κατ'οίκον παιδαγωγού, ενώ παράλληλα η δύναμη των εικόνων συντείνει στην ταύτιση του μέσου τηλεθεατή μαζί τους και την ηδονική  αποστασιοποίησή του  απο ό,τι χαρακτηρίστηκε ως "άρρωστο" μέσω διχαστικών  φασίζουσας καταγωγής σχημάτων (:εμείς οι σώφρονες, υγιείς, ισορροπημένοι, διατροφικά ενήμεροι, ωραίοι και εξ αντιθέτου αυτοί οι άφρονες, άρρωστοι, ψυχικά ανώριμοι, τα εκτρώματα κλπ).
- επιστημονικοφάνεια' δίπλα στους παρδαλούς και τυχαίους που ασκούν τον πανελλήνιας εμβέλειας δημόσιο λόγο υπάρχουν και οι διακριτοί επιστήμονες. Σε περιπτώσεις όπως αυτή που εξετάζουμε εδώ, είναι ειδικοί της ψυχικής υγείας.
Προσπαθώ να σκεφτώ τι μπορεί να ωθήσει έναν επιστήμονα σε έναν τετοιο συνγελασμό. Η άποψη που λέει για την εκλαικευση της επιστήμης, μπορεί στην πράξη  να υποστηριχθεί από ελάχιστους άξιους, ειδάλλως κινδυνεύει να καταστεί άκρως επικίνδυνη στις εφαρμογές της. Ο επιστημονικός λόγος σε παρόμοιες συζητήσεις συμμετέχει και νομιμοποιεί με το κύρος του, στην απαράδεκτη ανατομία (βλ. διαπόμπευση) ενός ανθρώπου, επιχειρώντας  γενικεύσεις που ελέγχονται τόσο για την αξιόπιστη, μη παραποιημένη αποτύπωση της πραγματικότητας της καθέκαστης περίπτωσης όσο και για την αντιδεοντολογική ελαφρότητά τους που αγγίζει την ανηθικότητα.
Στο τέλος ο επιστημονικός λόγος, έναντι ψιχίων επαγγελματικής διαφημιστικής ιδιοτέλειας,  φτάνει άνευρος να ταυτίζεται με την προαποφασισμένη θέση του μέσου μαζικής ενημέρωσης, χάνοντας την ουσία της επιστημονικότητας που είναι (κατά την γνώμη μου) η δημιουργία ριγμάτων στα "πώς" του κόσμου μας. Άλλως δεν έχει λόγο να υπάρχει ως αυτάξιος και αυτοτελής και έχει ήδη απορροφηθεί από το κυρίαρχο σύστημα και τον επιβαλλόμενο λόγου του.

Τα όσα μέχρι εδώ ανέφερα αφορούν -επιγραμματικά- τον τρόπο. Δηλαδή το πώς η είδηση πλαισιώθηκε. Το ποιά όμως ήταν η είδηση στην πραγματικότητά της ακόμα δεν το βρήκαμε.
Ίσως να επανέλθω για αυτό σε επόμενο σημείωμα....




-

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός